DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW PAŃSTWOWYCH FUNDUSZY CELOWYCH
nazwa funduszu: PFRON
nazwa zadania: Pracownia Rozwoju Porozumiewania
Termin realizacji projektu – 01/04/2024 – 31/03/2027
Data zawarcia umowy: 2024-05-09
Pierwszy okres finansowania: 2024-04-01 - 2025-03-31
Całkowita wartość: 2 629 243,14
Dofinansowanie: 2 588 163,14
Drugi okres finansowania: 2025-04-01 - 2026-03-31
Całkowita wartość: 2 828 090,34
Dofinansowanie: 2 783 850,34
Trzeci okres finansowania: 2026-04-01 - 2027-03-31
Całkowita wartość: 2 976 732,74
Dofinansowanie: 2 932 492,74
OPIS ZADANIA:
Dzięki Pracowni Rozwoju Porozumiewania osoby, które mają trudności w porozumiewaniu się z otoczeniem, otrzymują możliwość komunikowania się ze światem. Mogą wyrażać swoje myśli i emocje, nawet jeśli doświadczają sprzężonej
niepełnosprawności. Jest to możliwe dzięki nowoczesnym technologiom, przede wszystkim urządzeniom peryferyjnym oraz specjalistycznemu oprogramowaniu.
Dysponujemy bogatym zapleczem sprzętowym i programistycznym wykorzystywanym w terapii i edukacji osób niepełnosprawnych. Wszystkie urządzenia (ekrany dotykowe, klawiatury programowalne, urządzenia do bezdotykowej obsługi komputera, komunikatory przenośne i wirtualne) mają na celu doprowadzenie osoby niepełnosprawnej do samodzielności, poprawę jej percepcji i polepszenie kontaktów z otoczeniem.
Program jest skierowany do dzieci, młodzieży i osób dorosłych z zaburzeniami w zakresie porozumiewania, dysfunkcją ruchu, problemami edukacyjnymi. Z Pracowni mogą korzystać osoby niepełnosprawne: m.in. z mózgowym porażeniem dziecięcym, po urazach i udarach mózgu, z chorobami genetycznymi, których umiejętności komunikacyjne wymagają wsparcia. Wykwalifikowany zespół oligofrenopedagogów, neurologopedów, specjalistów AAC, informatyków i rehabilitantów opracowuje dla każdego uczestnika indywidualny program terapii.
Beneficjenci mają możliwość uczestnictwa w zajęciach indywidualnych oraz grupowych.
1/ Projekt Pracownia Rozwoju Porozumiewania jest współfinansowany ze środków PFRON.
2/ Okres realizacji projektu: od 1 kwietnia 2024 roku do 31 marca 2027 roku.
3/ Warunkiem uczestnictwa w projekcie jest posiadanie aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności oraz uczestnictwo w rozmowie rekrutacyjnej.
4/ Przewidziane w projekcie formy wsparcia to:
1. Zajęcia terapeutyczno-edukacyjne – kluczowa forma indywidualnej terapii pedagogicznej ukierunkowana na rozwijanie i doskonalenie umiejętności samodzielnego porozumiewania się z wykorzystaniem mowy werbalnej i/lub metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC oraz kształtowania kluczowych umiejętności u osób ze złożonymi trudnościami w komunikowaniu się
2. Zajęcia TIK (Technologie Informacyjno-Komunikacyjne) – zajęcia specjalistyczne komputerowe wykorzystujące nowoczesne rozwiązania IT w terapii osób z niepełnosprawnością.
3. Warsztaty funkcjonowania codziennego – otwieramy kolejne grupy warsztatów funkcjonowania codziennego: skierowane dla niemówiących użytkowników AAC a także dla osób niewidomych, które dzięki dotychczasowym indywidualnym formom
wsparcia gotowe są już na kolejny etap ścieżki rozwoju jakimjest funkcjonowanie w małej grupie społecznej i nabywanie nowych kompetencji komunikacyjnych
4. Wyjścia edukacyjne rozwoju osobistego – wsparcie polega tu na stwarzaniu zdarzeń, sytuacji stymulujących rozwój kompetencji komunikacyjnych i językowych beneficjenta a to najlepiej i jednocześnie najpełniej odbywa się w sytuacjach
społecznych
5. Terapia afazji – odpowiadając na potrzeby środowiska otwieramy się na nową grupę osób z niepełnosprawnością realizując terapię neurologopedyczną osób z różnymi rodzajami afazji
6. Psychoterapia – chcemy objąć naszych beneficjentów wsparciem z zakresu psychoterapii a także uzyskać dzięki wprowadzeniu psychoterapeuty do zespołu specjalistów pogłębienia zrozumienia sposobu funkcjonowania naszych beneficjentów
7. Terapia Integracji Sensorycznej i rehabilitacyjna – dotychczasowe wsparcie w formie Integracji Sensorycznej rozszerzamy o usprawnianie rehabilitacyjne (w tym masaże) dla części Beneficjentów, w przypadku których jest to konieczne by inne formy wsparcia mogły przynosić większe efekty terapeutyczne
8. Pracownia rozwijania twórczości - szansa dla osób chcących rozwijać się kreatywnie i tworzyć m.in. z gliny w nowoczesnej pracowni ceramicznej
9. Animaloterapia - jest to naturalna metoda wspomagania leczenia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych oparta na bezpośrednim kontakcie ze zwierzętami.
10. Opieka – obejmuje działania aktywizujące i wspierające osoby z niepełnosprawnościami w czynnościach samoobsługowych
11. Dowóz beneficjentów – zapewnienie bezpiecznego przejazdu dla części beneficjentów
12. Konsultacje specjalistyczne – ukierunkowane na maksymalną aktywizację rodziny i włączenie jej w proces rehabilitacji społecznej
Wszystkie formy wsparcia realizowane są w sposób ciągły, przez cały okres realizacji projektu.
Doświadczona i zaangażowana kadra:
koordynator projektu – Izabela Zarzecka
specjalista oligofrenopedagog – Monika Jankowska
specjalista oligofrenopedagog – Karolina Lewandowska
neurologopeda oligofrenopedagog– Judyta Jędrzejczak
specjalista neurologopeda-pedagog – Iwona Kamińska
terapeuta oligofrenopedagog – Justyna Gortat
specjalista ds. terapii osób niewidomych i niedowidzących – Oliwia Kruszyńska
terapeuta zajęciowy koordynator wolontariatu – Mariusz Forst
specjalista ds. komunikacji alternatywnej – Aleksander Gryszka, Inez Mikołajczak, Edyta Went
specjaliści oligofrenopedagodzy: Katarzyna Paczkowska, Iwona Preisner, Agnieszka Krajewska-Cysewska, Ewa Gencza,
specjalista Integracji Sensorycznej – Marzena Klat-Cichorz,
pracownia rozwijania twórczości - Beata Janowska,
rehabilitant – Ewelina Grabowska, Marcin Nowakowski, Łukasz Neumann
masażysta – Piotr Ossowski
opiekun osoby niepełnosprawnej – Anna Mikulska, Anna Zagrabska
kierowca busa – Krzysztof Bielicki, Wiesław Kwiatkowski
Zajęcia indywidualne realizowane są codziennie oprócz niedziel w godzinach 7.00 - 19.00 zgodnie z ustaleniami z terapeutą prowadzącym. Zajęcia grupowe realizowane są wg następującego grafiku:
więcej szczegółów pod numerem 724 050 646
PLAKAT INFORMACYJNY
AKTUALNOŚCI W REALIZACJI PROJEKTU